Sistem Pesawat Tanpa Pemandu (UAS)
Sistem pesawat tanpa pemandu bermaksud pesawat dan unsur-unsur yang berkaitan dengannya yang beroperasi tanpa juruterbang di atas kapal
- sistem pesawat kecil tanpa pemandu
sistem pesawat tanpa pemandu, selain daripada belon atau layang-layang, mempunyai jisim tidak lebih daripada 20 kilogram tanpa bahan api tetapi termasuk apa-apa barang atau peralatan yang dipasang di dalam atau pada pesawat ketika permulaan penerbangannya - pesawat pengawasan kecil tanpa pemandu
sebuah pesawat kecil tanpa pemandu yang dilengkapi untuk melaksanakan apa-apa bentuk pengawasan atau pemerolehan data - sistem pesawat tanpa pemandu yang melebihi 20kg
- anda perlu mendapatkan kebenaran daripada Ketua Pegawai Eksekutif untuk menerbangkan UAS bagi tujuan kerja udara.
- kerja udara bermaksud operasi pesawat yang digunakan untuk menyediakan perkhidmatan khusus dalam aktiviti pertanian, pembinaan, fotografi, tinjauan, pemerhatian dan rondaan, mencari dan menyelamat, iklan udara dan lain-lain aktiviti yang serupa.
Semua pesawat tanpa pemandu memerlukan kebenaran untuk terbang. Anda perlu mendapatkan kebenaran daripada Ketua Pegawai Eksekutif.
Permohonan Standard Authorisation to Fly (ATF) | |
Permohonan Certificate of Approval (COA) | |
Permohonan Agriculture UAS Operation under Unmanned Aerial Work Certificate (UAWC) | |
Permohonan Special UAS Project (SUP) |
*nota: sebarang persoalan berkenaan dengan dron selain daripada permohonan di atas, sila e-mel kepada drone@caam.gov.my
Membawa barang atau haiwan dari UAS melibatkan operasi yang diklasifikasikan sebagai Special UAS Project (SUP). Oleh itu, orang yang bertanggungjawab mengendalikan UAS yang membawa barang memerlukan permit untuk operasi tersebut.
Jika diperlukan oleh CAAM, UAS yang melebihi daripada 20 kilogram tanpa bahan apinya hendaklah didaftarkan seperti berikut:
a. Pengendali UAS mesti memaparkan pada tanda UAS yang terdiri daripada huruf besar Rom “CAAM-UAS-XXXX” diikuti dengan empat (4) digit nombor pendaftaran pesawat yang diberikan oleh CAAM. Contohnya, CAAM-UAS1234.
b. Tanda-tanda pendaftaran mestilah boleh dibaca dan kalis cuaca;
c. Saiz penandaan boleh ditentukan oleh pengendali dan boleh diterima oleh CAAM.
Beberapa fi dan caj standard yang dikenakan kepada sistem kapal udara tanpa pemandu (UAS) mengikut Peraturan-Peraturan Penerbangan Awam (Fi dan Caj) 2016.
Bil | Hal perkara | Perihal | Fi dan caj (RM) |
88 | Permohonan bagi kerja keudaraan | (b) Sistem kapal udara tanpa pemandu | 800 |
89 | Permohonan pembaharuan bagi kerja keudaraan | (b) Sistem kapal udara tanpa pemandu | 500 (setiap tahun) |
90 | Permohonan bagi penggubahan perakuan kerja keudaraan | (c) Sistem kapal udara tanpa pemandu | 250 |
96 | Permohonan bagi kebenaran untuk menerbangkan sistem kapal udara tanpa pemandu | Sistem pesawat tanpa pemandu dengan jisim lebih daripada 20 kilogram tanpa bahan apinya | 1,000 |
97 | Permohonan kebenaran untuk menerbangkan pesawat pengawasan kecil tanpa pemandu (Rujuk Nota 1) | Mana-mana pesawat pengawasan tanpa pemandu bersaiz kecil | 250 |
122 | Pelaksanaan fungsi di dalam atau di luar Malaysia oleh pegawai Jabatan Penerbangan Awam berkenaan dengan fi atau caj yang dinyatakan dalam Jadual ini sebagai tambahan kepada perbelanjaan yang ditanggung di bawah subperaturan 204(3) Peraturan-Peraturan Penerbangan Awam 2016 dan subperaturan 65(2) Peraturan-Peraturan Oenerbagan Awam (Operasi Aerodrom) 2016 (Rujuk Nota 2) | (a) Perjalanan dalam Malaysia
(b) Perjalanan di luar Malaysia |
Tidak kurang daripada 640 (sehari)
Tidak kurang daripada 1,280 (sehari) |
123 | Menyediakan salinan dokumen | Sijil, lesen, permit, kelulusan, kebenaran, kebenaran, atau mana-mana dokumen lain yang dikeluarkan di bawah Akta atau perundangan subsidiari yang dibuat di bawah Akta |
50 (setiap salinan) (Rujuk Nota 3) |
124 | Memberi nasihat atau maklumat aeronautik
(Rujuk Nota 6) |
Memberikan nasihat atau perundingan yang berhubung dengan:
(a) Apa-apa isu berkaitan teknikal, perihal selamat, keselamatan tua isu lain yang berkaitan (b) Apa-apa perakuan, lessen permit, kelulusan, keiinan atau apa-apa dokumen lain dan perkelasan |
Tidak kurang daripada 300 (setiap orang setiap jam) (Rujuk Nota 4 dan Nota 5) |
Nota:
(1) SUsA ialah subset SUA yang dilengkapi untuk menjalankan pengawasan dan pemerolehan data. Item seperti Pesawat Model, Drone Pertunjukan Cahaya kemungkinan besar bukan SUsA.
(2) Subperaturan 204(3) CAR 2016 (Pemantauan keselamatan). Pengawasan keselamatan ialah fungsi yang dilakukan oleh Negara untuk memastikan individu dan organisasi yang melakukan aktiviti penerbangan mematuhi undang-undang dan peraturan negara yang berkaitan dengan keselamatan.
(3) Menyediakan salinan bermakna salinan tambahan dan bukan salinan awal dokumen yang dikeluarkan setelah kelulusan perakuan/kebenaran/permit, dsb. Ia juga untuk keseluruhan setiap jenis dokumen (secara pukal) dan bukan setiap muka surat.
(4) “setiap orang” ertinya seseorang yang memberi nasihat atau perundingan kepada pengendali atau individu
(5) “sejam” adalah termasuk sebahagian daripada jam tersebut.
(6) Nasihat dan rundingan boleh diberikan dalam bentuk mesyuarat, seminar, webinar, kursus, ceramah, latihan atau apa-apa perkara lain yang memerlukan pegawai CAAM hadir dan memberikan input yang diminta oleh pengendali.
Authorisation to Fly
Bil | Hal perkara | Fi dan caj (RM) | Pengganda |
96 | ATF untuk UAS lebih daripada 20 kilogram | 1,000 | (a) Bilangan UAS
(b) Permohonan (lokasi) |
97 | ATF untuk SUsA | 250 | (a) Bilangan UAS
(b) Permohonan (lokasi) |
Contoh mekanisme pengecasan untuk pesawat pengawasan kecil tanpa pemandu adalah seperti berikut:
a) Satu aplikasi akan digunakan untuk setiap lokasi cadangan yang kurang daripada 15 batu nautika (nm) radius. Lebihan operasi dalam radius 15 nm akan memerlukan pemohon untuk menyerahkan borang lain.
b) Walau bagaimanapun, untuk memudahkan pemohon tidak perlu mengisi borang permohonan dengan lengkap. CAAM membenarkan berbilang lokasi dalam satu bentuk. Kos masih akan dikira mengikut had radius 15nm.
c) Penjelasan:
Pembayaran dibuat berdasarkan bilangan Pesawat Tanpa Pemandu (UA) dan bilangan radius 15nm.
d) Tempoh maksimum bagi setiap permohonan adalah selama 90 hari.
e) Senario:
Operator ‘A’ menggunakan dua (2) SUsA untuk menjalankan pengawasan di 100 lokasi dalam dua (2) radius 15nm.
Oleh itu, bayaran ialah 2 (UA) X 2 (Lokasi merentas 15nm) X 250 (Fi Permohonan) = RM 1,000
Bilangan UAS |
Bilangan lokasi | Datum |
Jumlah |
2 |
2 | 250 |
1000 |
Certificate of Approval for a Remote Pilot Training Organisation (RPTO)
Bil |
Hal perkara | Fi dan caj (RM) |
Pengganda |
122 |
Menjalankan fungsi mengikut subperaturan 204(3) CAR 2016 | (a) Tidak kurang daripada 640 (sehari) dalam Malaysia
(b) Tidak kurang daripada 1,280 (sehari) di luar Malaysia |
(a) Bilangan inspektor
(b) Bilangan hari |
123 |
Menyediakan salinan dokumen |
50 (setiap salinan) |
(a) Sebarang salinan tambahan dokumen (setiap jenis dokumen) |
124 |
Memberi nasihat atau maklumat aeronautik |
300 |
Setiap orang setiap jam |
Agricultural UAS Operations Aerial Work Certificate (UAWC)
Commercial Aerial Work Certificate (C-UAWC Holder)
Bil | Hal perkara | Fi dan caj (RM) | Pengganda |
88 | Permohonan awal AWC | UAS | (a) Setiap permohonan |
89 | Pembaharuan permohonan AWC | UAS | (a) Setiap permohonan |
90 | Permohonan variasi AWC | UAS | (a) Setiap permohonan |
122 | Menjalankan fungsi mengikut subperaturan 204(3) CAR 2016 | a) Tidak kurang daripada 640 (sehari) dalam Malaysia
(b) Tidak kurang daripada 1,280 (sehari) di luar Malaysia |
(a) Bilangan inspektor
(b) Bilangan hari |
123 | Menyediakan salinan dokumen | 50 (setiap salinan) | (a) Sebarang salinan tambahan dokumen (setiap jenis dokumen) |
124 | Memberi nasihat atau maklumat aeronautik | 300 | (a) Setiap orang setiap jam |
Private Aerial Work Certificate (P-UAWC Holder)
Bil | Hal perkara | Fi dan caj (RM) |
Pengganda |
88 |
Permohonan awal AWC |
UAS |
(a) Setiap permohonan |
89 |
Pembaharuan permohonan AWC |
UAS |
(a) Setiap permohonan |
90 |
Permohonan variasi AWC |
UAS |
(a) Setiap permohonan |
123 |
Menyediakan salinan dokumen |
50 (setiap salinan) |
(a) Sebarang salinan tambahan dokumen (setiap jenis dokumen) |
Special UAS Project (SUP) Approval
Bil |
Hal perkara | Fi dan caj (RM) |
Pengganda |
123 |
Menjalankan fungsi mengikut subperaturan 204(3) CAR 2016 | a) Tidak kurang daripada 640 (sehari) dalam Malaysia
(b) Tidak kurang daripada 1,280 (sehari) di luar Malaysia |
(a) Bilangan inspektor
(b) Bilangan hari |
123 |
Menyediakan salinan dokumen |
50 (setiap salinan) |
(a) Sebarang salinan tambahan dokumen (setiap jenis dokumen) |
124 |
Memberi nasihat atau maklumat aeronautik |
300 |
(a) Setiap orang setiap jam |
Bagi individu, denda tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya. Jika pertubuhan perbadanan, denda tidak melebihi seratus ribu ringgit.
NOTA PERINGATAN
Sila hantarkan permohonan dengan semua dokumen yang berkaitan kepada CAAM dalam tempoh 14 hari bekerja sebelum tarikh penerbangan.
Permohonan yang dihantar kurang daripada 14 hari akan ditolak dan permohonan yang tidak lengkap tidak akan diproses.